Stichting Rotterdamse Klassiekers

 
   

"MilieuzoneRotterdam.nl
DET kan anders"

Eigenaar: Steven
 

 

Waarom moet deze auto blijven rijden in Rotterdam?
Zelf rijd ik al lange tijd met oldtimers; tot januari 2015 was ik in het bezit van een klassieke Mercedes Benz station uit 1979, op diesel. Ik heb daarmee een aantal mooie reizen gemaakt en dus mooie herinneringen aan. Daar gebruikte ik de auto ook voornamelijk voor en stond de auto verder netjes geparkeerd in de garage. Ik woon in de binnenstad en doe bijna alles lopend, op de fiets of met openbaar vervoer.

Met het oog op de naderende uitbreiding van de zogenaamde milieuzone heb ik met pijn in het hart én een flinke financiële aderlating door de plotselinge daling van de waarde van deze voertuigen mijn auto verkocht. Hiervoor in de plaats kwam een benzine versie met bouwjaar 1986. Dit in de veronderstelling dat een eventuele uitbreiding van de milieuzone zich zou beperken tot de auto’s die op diesel rijden terwijl benzine buiten schot zou blijven. Desalniettemin heb ik gekozen voor een versie die is uitgerust met katalysator en daarmee voldoet aan de EURO 2 norm. Het spreekt van zich dat hier een prijskaartje aan hangt. De originele auto papieren geven deze normering aan en ook ben ik in het bezit van een TUV certificaat dat dit bevestigd.

Op 1 oktober jl heb ik hierover al een mail gestuurd aan de wethouder de heer Pex Langenberg. Op 20 november jl heb van Gezondere Lucht een bevestiging van ontvangst gekregen. De milieuzone gaat over minder dan twee weken in. Ik kan dan met mijn auto niet meer de garage in of uit zonder in overtreding te zijn terwijl de gemeente niets meer van zich laat horen. De termijn waarbinnen de gemeente dient te reageren is dan ook ruim overschreden.

Als belasting betalende, woning bezittende zzp- er ben ik redelijk ontstemd over deze gang van zaken. Zeker nu de Duitse ADAC een rapport heeft uitgebracht dat concludeert dat milieuzones helemaal geen verschil maken voor de lucht kwaliteit in de Duitse binnensteden. Miljoenen belastinggeld worden uitgegeven aan de inrichting van deze milieuzone en ik als burger van Rotterdam wordt gedwongen wederom enkele honderden Euro's extra uit te geven om vrijstelling te krijgen omdat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (weer een andere overheidsinstelling) voor mijn voertuig niet de Euro 2 normering kan registreren zoals voorheen de Duitse overheid (mijn auto komt uit Duitsland en was daar als zodanig geregistreerd) dat wél kon. En dat terwijl men in Duitsland voor mijn voertuig ongeveer 120 euro wegenbelasting per jaar betaalt en hier ruim 800 euro. Daar mag ik dan nog een keer 178 euro voor neertellen plus, de Nederlandse bureaucratie kennende, nog meer kosten voor inspectie, rapporten enzovoorts.

Even ter vergelijking, een dergelijke vrijstelling in Duitsland ( de zogenaamde groene sticker) kost 4 euro en is bij bijna elk tankstation daar te koop en blijft onbeperkt geldig. Mijn auto krijgt in Duitsland ongezien zo´n sticker.

Vooralsnog blijf ik dus in onzekerheid over de toekomst, zeker is alleen dat ik de portemonnee kan trekken. Krijg ik geen vrijstelling dan is mijn auto bijna onverkoopbaar en zit ik met een verlies van 4000 euro. Krijg ik die wel dan ik honderden euro's uit gaan geven om de gemeente tevreden te stellen. En dit alles op basis van volstrekt onbetrouwbare rapporten van organisaties als Milieudefensie die inmiddels zijn weerlegd.

Technische aanpassingen:
EURO 2

Langdurige ontheffing aangevraagd?
Ja

Uitslag aanvraag langdurige ontheffing:
1 oktober aangevraagd, behalve ontvangst bevestiging niets meer gehoord.

Gronden uitslag aanvraag langdurige ontheffing door Gemeente Rotterdam:
uitgerust Euro2 systeem.

 
       
       
DELEN      

 

 

 

Mercedes-Benz

 
Type 230TE
   
Brandstof Benzine
   
Bouwjaar 1986
 

 

 

Bekijk ook:

 
     
 

Een top vakantiebusje,
nog maar 2 jaar geleden aangeschaft
en nu al in de verkoop doen met veel verlies….?!

 

 

 
  « vorige

volgende »

 
< Overzicht alle auto's
 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
    TV Rijnmond  
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA