Stichting Rotterdamse Klassiekers

 
   
WAGENPARKSCAN 2015

Gepubliceerd: donderdag 11-02-2016
Update: 11-02-16 15:12

Wagenparkscan resultaten Personenwagens en Bestelwagens.

Rotterdamse Klassiekers wil graag het echte verhaal vertellen, wij willen ook schone lucht maar zijn tegen Symbool Politiek waarbij een kleine groep hard wordt geraakt. Hard geraakt in de zin van na 35 jaar je garage moeten sluiten, een nieuwe auto moeten kopen om je vrouw naar het ziekenhuis te brengen, je zoon die gehandicapt is niet in een auto te kunnen vervoeren in een auto die je speciaal daarvoor hebt gekocht, je hobby/passie afpakken en zo zijn er nog meer verhalen. Dit komt door de invoering van de huidige milieuzone!

Rotterdamse Klassiekers heeft proberen te onderzoeken wat nu de daadwerkelijke “milieuwinsten” zijn van de huidige milieuzone.
De volgende zaken vielen ons daarbij op:

  • De milieuzone is beoordeeld op een Wagenparkscan uit 2012, waar een prognose (inschatting) van het wegverkeer is gemaakt voor 2015.
    Gebaseerd op aannames dus.
  • Een tweede wagenparkscan is uitgevoerd in oktober 2015, het rapport is hier pas van vrijgegeven op 5 februari 2016 (TNO heeft deze al op 22 december 2015 afgerond).
  • Bij de wagenparkscan 2015 is de werkelijke uitstoot niet meegenomen.
  • De gemeente Rotterdam neemt Euro norm 3 niet mee in haar berekeningen
  • De gemeente Rotterdam rekent NIET om naar totale Rotterdamse uitstoot maar focust met de getallen alleen op het wegverkeer.
    Dit verhoudt zich als volgt:
    o 50% van de totale Rotterdamse EC uitstoot is van het wegverkeer
    o 25% van de totale Rotterdamse NO2 uitstoot komt van het wegverkeer
  • De gemeente Rotterdam claimt dat de Prognose uit 2012 overeenkomt met  het werkelijk wegverkeer uit 2015. Dit blijkt onwaar. Verschillen tot 77,05 % zoals te zien in de tabellen. Werkelijke bijdrage benzine is dus bijna 23% van de geprognotiseerde hoeveelheid.
  • Keer op keer wordt er niet gerekend met een substitutie effect. Mensen kopen een auto, dan wel ouder dan 40 jaar, of een jongere auto terug.

Maar hoe zit het dan echt wat zijn de echte cijfers.
Wij hebben 6 tabellen opgesteld met de verschillen:
1. Tabel 1.1 en 1.2 laten de uitstoot zien inclusief Diesel Euro 3
2. Tabel 2.1 en 2.2 laten de uitstoot zien exclusief Diesel Euro 3
3. Tabel 3.1 en 3.2 laten de uitstoot zien inclusief ¼ Diesel Euro 3

De derde optie is het meest representatief doordat de gemeente rekent met DET.
De euro 3 norm is ingesteld op januari 2000 en was geldig tot januari 2005 (vier jaar dus). Een eerlijke inschatting zou dan ook zijn, wanneer er één jaar mee zou worden genomen.

Uit de Wagenparkscan van oktober 2015 is gebleken dat er in totaal 1.84 % van het bestel- en personenwagenverkeer wordt geweerd, hiervan rijdt 0.14% op benzine en 1.7% op diesel.


Klik
HIER voor een vergroting

 


Wanneer we dit in perspectief zien op de totale Rotterdamse uitstoot krijg je de volgende tabel:


 


Tabel 1.1 uitstoot geweerde voertuigen inclusief Diesel Euro 3 ten opzichte van het wegverkeer
 


Tabel 1.2 uitstoot geweerde voertuigen inclusief Diesel Euro 3 ten opzichte van totale uitstoot Rotterdam
 


Tabel 2.1 uitstoot geweerde voertuigen exclusief Diesel Euro 3 ten opzichte van het wegverkeer
 


Tabel 2.2 uitstoot geweerde voertuigen exclusief Diesel Euro 3 ten opzichte van totale uitstoot Rotterdam
 


Tabel 3.1 uitstoot geweerde voertuigen inclusief ¼ Diesel Euro 3 ten opzichte van het wegverkeer
 


Tabel 3.2 uitstoot geweerde voertuigen inclusief ¼ Diesel Euro 3 ten opzichte van totale uitstoot Rotterdam
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Uitslag puzzelrit
    TV Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA