Stichting Rotterdamse Klassiekers

 
   
Rotterdammert Frank Hensen springt in de bres. Zijn verhaal op MilieuzoneRotterdam.nl

Gepubliceerd: vrijdag 18-12-2015
Update: 22-12-15 16:03

Regelmatig wordt mij gevraagd; Wat is jouw verhaal? Waarom ben je het er niet mee eens? Waarom tweet jij zoveel? Wat is jou oplossing? En meer van dat soort vragen over de Milieuzone die de Wethouder van Rotterdam per 01-01-2016 in wil laten gaan.

Frank: Laten we beginnen dat ik, en ik spreek hier vanuit mijn eigen rol, ook voor schone lucht ben. Voor een beter milieu en dat ik mijn carbon footprint zo laag mogelijk hou op deze aardbol. Al woon ik naast de
A20, wat één van de drukste wegen van Nederland is, met zeer veel files, hebben wij groene stroom, en een zonneboiler! En de cv? Die staat op 14 graden. De rest stoken wij met een houtkachel waarvan de uitstoot in het proces nagenoeg neutraal is. Daarnaast fietsen wij veel en gaan bewust om met veel zaken. Maar, en laat dat duidelijk zijn; ik ben geen moraalridder en milieufreak, maar leef mijn leven redelijk bewust, en ook ik vervuil de planeet, dat doen wij allemaal. Ieder op zijn eigen manier.

Dan de Milieuzone. Al eerder heb ik mijn verhaal gedaan en dat op nationale TV ten tonele gespreid. In Hart Van Nederland op SBS6 verscheen deze week een kort item over de Milieuzone. Een zone dat niets te maken heeft met het milieu. De politiek doet het wel zo over laten komen, maar de waarheid is dat wat niet gezegd wordt. Het effect is te klein en de kosten te hoog. Lees je de koersnota van Rotterdam, bekijk je de rapporten van DCMR maar ook die van TNO dan worden er al zaken duidelijk (zie links hier). Nu wordt er met de botte bijl een datum genoemd. Pats! Van-Tot. Dat is schoon en dat is vuil. En dat kan je niet zeggen. Wie dat wel zegt, vertelt een leugen uit onwetendheid, of uit eigen gewin. Vergelijkbare wagens van het zelfde type met alleen een andere DET. De ene mag wel en de andere niet. Oneerlijk en absurd om zo te denken. Een ieder weet dat als je een liter benzine in een motor stopt, dat er ook een liter benzine eruit komt. Weliswaar in een andere waarde, maar wat je er in stopt, komt er uit. Hoe groter de motor, hoe meer. Dat is een simpele feit wat wij allemaal begrijpen. Met modernere technieken kan de automotive industrie die uitstoot waardes manipuleren. Door een roetfilter, katalysator, her-verbranding van onontbrande gassen etc. Het wordt er iets schoner op. Maar de werkelijke vervuiling zijn niet de auto's alleen. De wereld, de gebouwen, de industrie, de oceaan reuzen, containerschepen, vliegtuigen, brommers, grasmaaiers en niet te vergeten de Kolencentrales om de Tesla's en de Priussen op te laden etc etc... 

Het verhaal is groter en breder dan in de media verschijnt. Een zone heeft grenzen. De fijnstoffen in de lucht niet. Dat waait met de wind mee daar waar het gaat. Je kan volgens vriend Pex, ontheffingen 'kopen'. Je koopt je vervuiling af in deze zin. Fout! Je spekt de gemeente kas om de symboolpolitiek te sponsoren. Om kort in cijfers te spreken: Rotterdam wil de lucht 40% schoner hebben. Om dat te bereiken met uitsluitend vervoer, moeten van alle voertuigen in Rotterdam, 50% verdwijnen. Dan pas heeft het nut. Van die 50% is een zeer klein deel oldtimer en youngtimer. De bijdrage van die kleine groep, waar het nu allemaal om gaat, is dan welgeteld slechts 0,9%. Dan komen wij nog 39,1% te kort. Dus ergo conclusio; De zone zal nooit werken, als Rotterdam de zone niet anders inricht.

Rotterdam is het Ruhrgebied van Nederland. Kijken wij naar onze buren, vroeger, dan was het Ruhrgebied ook echt vies, vuil en zelfs grauw. Heden ten dage is dat gebied vele malen schoner. Zo schoon dat wij in Nederland er zelfs geen last meer van hebben. Wanneer was het voor het laatst in het nieuws? Precies, ook ik kan mij dat niet heugen. Reden? De industrie is door Duitsland, landelijk, aangepakt. Streng maar rechtvaardig op een manier waarbij de industrie nauw betrokken was. En niet door een milieuzone in te richten. Waarom heeft Rotterdam hier niet naar gekeken? Geen idee, maar ik kan mij voorstellen dat de haven dermate veel oplevert, dat dat niet het eerste is om naar te kijken en om in de snijden.

Wat kan Rotterdam dan wel doen? De zone kan wat mij betreft zoals die er nu ligt, linéa recta de prullenbak in. Leeftijd heeft niets te maken met schoon of vervuilend. Er zijn immers modernere auto's die vervuilender zijn dan oude auto's. Om maar niet de moderne getunede auto's mee te nemen in dit verhaal. Die scoren nog slechter dan een Leopardtank op zware stookolie.
Rotterdam komt m.i. in een transitie terecht waarbij de zone gemarkeerd kan worden als een zone waar een beleid gevoerd kan worden waarbij de automobilist de vrije keuze krijgt. In de zone parkeren word duurder, minder parkeergarages in het centrum van de stad, meer en goedkopere parkeergarages aan de ring van de stad. Ik noem ze Ring-Garages, waar een mooie snelle en vooral goede verbinding is naar het centrum. Al dan niet gratis. Jaag de automobilist niet de stad uit. Maar geef ze de vrije keuze. Er is ruimte genoeg in Noord, Oost en West maar ook Zuid om dit te realiseren. Immers Rotterdam krijgt 8 miljoen van het rijk voor de zone. Gebruik dat wijs, stimuleer en faciliteer de burger, bezoeker en forens, maar ook de bewoners daarin. En ga niet verbieden en beboeten. Daarmee verdwijnt het draagvlak. Een ander punt, dan denk ik aan de logistiek. Kijk naar de grote wereldsteden met Ring distributie centra's. Een overslag terrein waar de grote vrachtwagens komen, lossen hun spullen, en kleine schone wagens vervoeren dat efficiënt naar het eindpunt. Doe dat op tijden buiten de spits om, faciliteer in beter en efficiënter OV, zorg dat de reiziger makkelijk zich binnen de zone met het OV kan verplaatsen, faciliteer in goede fietspaden, informeer de reiziger bij de ring, en maak logische routes door de stad met duidelijke wegwijzers. Een groene route. Versmal enkele wegen, maar bied wel een alternatief aan. Stimuleer de Rotterdammert die er woont met schoon vervoer i.p.v. verbieden en beboeten. Leg de keuze bij de bewoner. Subsidieer daarin en sta open voor suggesties van de bewoners. Immers zij zijn het die er wonen. En ik ben daar 1 van.

Een stad is iedere dag onderhevig aan veranderingen. Ook dit is een verandering. Voorheen pakte ik maar al te vaak de auto. Het was immers zo makkelijk. Tegenwoordig is het duur en tijdrovend om met de auto te gaan, en pak ik mijn Peugeot, precies een fiets. Sneller, goedkoper en tegenwoordig veel makkelijker. Die verandering is al veel eerder ingezet, en die transitie zal doorgaan. Steeds meer mensen pakken de fiets en kiezen voor een andere manier van vervoer.

Dan nog een ding. De kolencentrales, Pernis, Botlek. Zware industrie de over de hele wereld samen de wereld bevuilen. Feit. Stimuleer de Rotterdamse industrie en ook hier weer, faciliteer die bedrijven om schoner te werken, schoner te produceren en schoner te distribueren. Investeer in logistiek. Helemaal schoon zal het nooit worden, maar alle kleine stapjes te samen, maken wel grote sprongen. Hiermee krijgt de gemeente draagvlak van de bedrijven, de bewoners en ook de bezoekers. De zone zoals die nu is, wekt alleen weerstand en woede op. #pexit komt al regelmatig voorbij op Social media. Een gevolg van dit beleid. Niet mijn beleid. Niet mijn democratie, niet mijn soort politiek. Ook ik zeg #MZnee, maar hoop wel dat Pex Langenberg kijkt naar een werkelijke milieuzone, al is de zone een fictieve lijn, waarbinnen 'samen' gewerkt wordt voor een beter milieu. Dat is mijn milieuzone en daar wil ik als bewoner, graag aan meewerken.

Afsluiting
Een echte oplossing heb ik niet voorhanden. 10 mensen zijn 10 verschillende meningen. In ieder van die 10 meningen zitten punten wat samen een oplossing zou kunnen zijn voor Rotterdam. Wat de uitkomst ook mag gaan worden, ik hoop, als inwoner van Rotterdam, met een auto uit 1984 op benzine, dat Pex goed kijkt naar het aspect Milieu, en wat dat 'werkelijk' doet voor Rotterdam en voor ons allemaal, door ons allemaal. Dit was mijn stem, een stem die niet is gevallen op Pex.

#milieuzone

 

UPDATE 22-12-2015

Het moge duidelijk zijn, de milieuzone is niet meer dan Symboolpolitiek. Een façade, een stukje politiek gewin met "collateral dammage" wat ingecalculeerd is. Je kan niet anders concluderen met de laatste berichten in het nieuws, dat het woordje Milieu, nu geheel verdwenen is.

22-12 AD.nl: Gemeente Rotterdam verlaagt de tarieven voor de "gemeentelijke parkeergarages" Niet te geloven. En al helemaal niet als je van diezelfde gemeente de koersnota leest dat eigenlijk 50% van al het verkeer, moet verdwijnen voor schonere lucht. Nee, laten we iedereen naar de stad, het centrum lokken, met aanbiedingen zodat ze voor 1 euro in een van de parkeergarages kunnen parkeren? Hoe krom is dat?

De stuntprijzen in de garages volgen op de aankondiging vorige maand van de Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg (D66) dat de tarieven in de garages omlaag gaan, terwijl die op straat worden verhoogd. 

Word het niet tijd om die miljoenen kostende verliesgevende garages te sluiten, en een paar nieuwe aan de Ring te bouwen? Nieuwe gratis P+R Ring Garages zodat dit enigszins bijdraagt aan het klimaat, de filedruk en dus ook de uitstoot? Het gaat alleen over geld. Wat ook over geld gaat is de gemeentelijke aankoop van stroom. Kocht Rotterdam eerder nog groene stroom in, nu kopen ze stroom in van E.ON via Kolencentrales en "Kopen" dat af met certificaten? Mag ik dan ook certificaten kopen voor mijn auto? Dan kan ik ook blijven rijden. Er zal vast wel iemand zijn op Groenland die niet zoveel rijdt en daardoor zijn kilometers kan verkopen. Zo werkt dat niet! Nee gemeente Rotterdam, zo werkt dat niet nee. De uitstoot blijft nog steeds onveranderd hoog en alleen die oplichters die de certificaten verkopen varen er wel bij. Een Havenstad met de zwaarste categorie industrie zal van ze lang zal ze leven, never nooit niet schoon worden. Dat sprookje moet nog geschreven worden, maar de dichter van dat sprookje is al aardig op weg. Wanneer komt het eerste sprookje uit meneer Langenberg? 

En dan nog een persoonlijke noot. Mijn huis staat op de grens van de zogenaamde milieuzone. Voortuin milieuzone, Achtertuin rijksweg A20 die vandaag weer het lijstje der lijsten aanvoert met de onbetwiste filesnelwegen in Nederland. De A20 voert deze lijst al jaren aan, maar ook dit jaar staat deze weer eenzaam op nummer 1. Toch cru, aan de ene kant staan duizenden auto's te ronken in de file terwijl er hemelsbreed op nog geen 50 meter, een zogenaamde milieuzone ingesteld is, waar ik met mijn lelijke eend niet meer mag rijden. 590 meter! Snap jij het nog?

En nu we het toch over deze locatie hebben, er zijn nog tal van ander voorbeelden te noemen, zoals de spoorlijn langs mijn huis. De HSL en de oude spoorlijn. Dat zijn er dus 4 in totaal waar ook goederen vervoer overheen gaat. En niet alleen de goederenvervoer maar ook de passagierstreinen worden over het algemeen voort getrokken door zeer oude diesel locomotieven. En dat mag wel? Ik moet 590 meter rijden om de zone uit te gaan, stel dat ik dat 1000x per dag doe, 1 jaar lang, dan staat dat gelijk aan 1 ritje van die machtige mooie Harry Potter stoomtrein die ik weet niet wat allemaal uitstoot naast stoom. Ik kan echt genieten als die trein langs rijdt. En erg vind ik het niet, ik geniet ervan. Van mij mag zoiets blijven rijden. Maar zelf mag ik niet meer rijden. Dat vind ik zo krom, zo dubieus, zo raar. Wat is de dubbele agenda van Pex? Wat zit er achter? Ambieer je een functie in Brussel door symboolpolitiek er doorheen te drukken? Als afgestudeerde in Leiden moet je toch minstens weten dat dit kant nog wal slaat? Het ene verbieden en het andere subsidiëren! Dat gaat er bij mij niet in.

Wanneer komt er nou 'echt' een milieuzone? Dat zou ik wel eens willen weten. Een zone waar wij, de burger, aan mee kunnen werken, met plezier! Waar het MKB zich hard voor maakt en meewerkt, met plezier. Waarbij de bezoeker van Rotterdam aan mee werkt, met plezier. Waarbij wij samenwerken aan schone lucht, een gezonder leef klimaat, in een havenstad, met zware industrie. Waarbij iedereen, en dus ook de wethouder, de keuze heeft, zijn eigen vrije keuze heeft, over hoe hij of zij bijdraagt aan een beter milieu, zonder gelijk te beboeten.

Een zwalkend beleid heeft nog nooit geleid tot beleid, alleen tot ongehoorzaamheid.

Nog een laatste tip: zorg voor walstroom voor alle binnenvaart schepen en alle zee schepen. Dan hoeven die niet dagen, weken soms maanden op zware stookolie of diesel, stroom te genereren. Dat scheelt enorm en zet zoden aan de dijk. Dezelfde dijk die nu zwart ziet van roet.

Fijne feestdagen!
 

 

 

 

 

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
    TV Rijnmond  
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA