Uitsluitend LPG auto's komen op de whitelist.
 

Omstreden milieuzone in Rotterdam vertoond scheuren.
Datum: 06-07-2016

Een auto die uitsluitend op LPG rijdt en geen benzinetank heeft kan door Team Gezondere Lucht op de zogenaamde ‘whitelist’ gezet worden. Wanneer deze hierop vermeld staat, mag je in Rotterdam rijden. Om dat voor elkaar te krijgen moet op het kentekenbewijs vermeld staan bij ‘bijzonderheden’, dat het een 100% LPG auto betreft of dat er geen benzinetank aanwezig is. Staat er niets op je kentekenbewijs, dan is het nodig dat een erkende BOVAG-garage de auto beoordeelt. De verklaring van deze garage moet dan naar Team Gezondere Lucht. Daarna komt het kenteken op de whitelist te staan en mag je weer de milieuzone in zonder ontheffing en zonder 178,- euro te betalen. Wel betaal je dan de keuringskosten aan de Bovag garage voor een verklaring.

 

Het verhaal van Erik
De Renault 4 (1985) van Erik, op uitsluitend LPG, mag er weer in!

Wat al maanden overduidelijk was is eindelijk ook bij de Gemeente Rotterdam doorgedrongen. De Renault 4 van Erik die uitsluitend op LPG rijdt is schoon. Vandaag is het kenteken op de “whitelist” gezet waardoor Erik, zonder de €178,20 voor een ontheffing, weer vrij de zone in mag. Ook een parkeervergunning voor zijn deur is zo goed als geregeld.

De situatie is als volgt; Erik woont in de milieuzone in Rotterdam West en heeft een Renault 4 F4 bestel in maart 2013 gekocht. Het is een zeer originele bedrijfsauto van het Franse elektriciteits- en gasbedrijf EDF GDF. In 1985 werden zulke auto’s bij Renault in grote aantallen besteld. Ook de Franse posterijen (La Poste) reden in dezelfde F4-tjes in de kleur vanillegeel.
Het bijzondere aan deze auto is dat hij af-fabriek uitsluitend op LPG rijdt.
Erik en zijn vrouw gebruiken het ‘viertje’ vooral voor ritjes buiten de stad, voor een boodschap naar de supermarkt of bouwmarkt, met de hond naar het bos en soms voor vakanties naar Frankrijk. Prima wagen. Handig, grappig, rijdt heerlijk en is duurzaam want al 31 jaar in gebruik.
Het onderhoud doet Erik zelf en de F4 kan zonder problemen nog jaren mee.

Onnodige extra kosten
Erik heeft de Renault 4 vanaf 1 februari 2016 moeten stallen in een parkeergarage in de buurt. De bestaande parkeervergunning werd namelijk ingetrokken doordat hij verhuisde naar een huis in een andere parkeersector. Slechts 300 meter, maar daar had het starre Parkeerbeheer niets mee te maken. Vijf maanden zijn er hierdoor onnodig kosten gemaakt door een parkeergarage te moeten huren.

De Motorrijtuigen Belasting (MRB) voor deze auto is ongeveer 50,- euro per maand. Ook dit is netjes betaald. Zonder een meter te mogen rijden in zijn eigen wijk. En ook liep de All-risk verzekering door. Logisch, in een garage kan er ook schade aan de auto ontstaan.
Een andere auto voor zijn deur was noodzakelijk. En dan niet zo’n lelijke, zielloze moderne auto maar iets met karakter. Eind april kocht Erik een 44 jaar (!) oude Renault 16. Omdat die 40+ is mocht hij wel de milieuzone in. Een parkeervergunning was dan ook zo geregeld. Een leuke auto, maar absoluut overbodig als de Renault 4 gewoon vanaf het begin juist was beoordeeld door Team Gezondere Lucht.

Kortom, veel gedoe, hoge kosten, ergernis en boosheid.
Allemaal voor een auto die gewoon schoon is.

Er is tijdens alle vergaderingen en hoorzittingen door meerdere raadsleden en in het rapport van de Algemene Bezwaarschriften Commissie gesproken over ‘een auto die uitsluitend op LPG rijdt’. Patrick Meijer (Leefbaar Rotterdam) diende op 23 juni de motie 2 ‘louter LPG’ in.
Daarna heeft Wethouder Pex Langenberg toegezegd dat een dergelijke auto zonder problemen de milieuzone in mag. Het had daarna nog behoorlijk wat voeten in de aarde. En weer moesten er onnodig kosten (BOVAG-garage) gemaakt worden.

Erik is blij dat het nu geregeld is. Maar is nog net zo strijdvaardig voor alle andere oldtimers en youngtimers in Nederland die ten onrechte buiten Rotterdam worden gehouden. Ook bezit hij nog een andere schone Renault 4 die tot aan zijn voordeur moet kunnen komen. De strijd is nog niet gestreden.

Uit alle onderzoeken van o.a. TNO en uit het rapport van de ABC-commissie blijkt dat het zinloos is om de milieuzone zoals die er nu ligt te handhaven.

Erik: "Aan de Gemeente Rotterdam en alle politici in deze stad wil ik zeggen: stop per direct met dit on-Rotterdamse, oneerlijke, peperdure gedrocht wat milieuzone heet en richt je op dingen die wel significant de luchtkwaliteit in de stad verbeteren".

Erik Optenkamp

 

 

 

 

 

 

 


Renault 4 (1985) op LPG
   
 
  LPG = schoon, dus waar lullen wij eigenlijk over?
   
 
  Controle. De whitelist is bijgewerkt!
   
 
  Ook de Amazing Stroopwafels snapten het niet. 
   
 
  Voor de oplettende kijker: Wat klopt er allemaal niet?
 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Over de Stichting Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB  
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Schorem Haarsnijder & Babier
  Brief Niels aan Pex   The Amazing Stroopwafels
  Oldtimer is duurzaam MILIEUZONE  
  Brandbrief V2 Garage Hamer ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 SBS6 HvN Save the date
  Resultaten Grafiek VVD op pad Kom naar de meeting
  Brief aan commissie Open Rotterdam Concours d'elegance
  Verslag van commissie Radio Rijnmond Uitslag meeting
  Links & Rapporten TV Rijnmond Uitslag puzzelrit
    Adem in Rotterdam Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Elsevier 3 april G4 optocht
  Milieuzone Rotterdam RTV Utrecht Verslag van 3 april G4 2016
  Milieuzone Amsterdam ZONEmagazine (Tip!!) Media aandacht 2 mei 2016
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 

SHARE SOCIAL MEDIA

 

 


Teken de petitie !!! Klik »»hier«« en doe mee!