AvroTros Radar. Uitzending (19-03-2018) Verschillende milieuzones in Nederland

 
 

Wirwar aan milieuzones in Nederland
Datum: 20-03-2018 update: --

Stichting Rotterdamse Klassiekers werkte mee aan de reportage van AvroTros Radar over de verschillende milieuzones in Nederland. Naast een reportage die opgenomen is in de milieuzone van Rotterdam waren enkele leden van SRK aanwezig in de studio. De uitzending was een live uitzending op NPO1.

Uitzending gemist? Bekijk HIER de aflevering van AvroTros Radar


Bron AvroTros Radar: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/19-03-2018/wirwar-aan-milieuzones-in-nederland/
Invoeren van een milieuzone. Het lijkt een populaire maatregel voor steeds meer gemeenten om de lucht in de stad schoner te krijgen. Inmiddels hebben 3 steden in Nederland milieuzones ingevoerd. Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.

Bouwjaar
De overeenkomst tussen bijna alle gemeenten is dat ze bij het verbod kijken naar het bouwjaar van de auto. Dat is bepalend voor wel of geen toegang tot de milieuzone. Voor eigenaren van bijvoorbeeld een dieselcamperbusje dat net een jaar te oud is, is deze regeling natuurlijk wel zuur. Zij moeten nu betalen om hun camper in en uit te pakken.

Effectieve maatregel?
Is een milieuzone wel effectief om de lucht schoner te krijgen in de binnensteden? Daarover verschillen de meningen. Volgens TNO, dat de effecten van de eerste milieuzone in Utrecht heeft onderzocht, blijkt de invoering vooral effectief voor verlaging van de uitstoot van fijnstof en roet. Door te monitoren welke voertuigen in de milieuzone rijden en dat te vergelijken met een situatie zonder milieuzone, heeft TNO aangetoond dat de uitstoot van fijnstof door licht wegverkeer in Utrecht gedaald is als gevolg van de milieuzone. Maar of de milieuzone heeft bijgedragen aan de waargenomen daling van de concentratie elementair koolstof (EC) is met metingen van de luchtkwaliteit niet aangetoond.

De gemeten concentraties worden namelijk beïnvloed door verschillende factoren zoals variaties in achtergrondconcentratie, weer en verkeersdrukte. Het is moeilijk om door die variaties heen het effect van een milieumaatregel zichtbaar te maken. Om echt een goed beeld te krijgen, moet er langer en uitgebreider worden gemeten.

Richard Smokers, onderzoeker van TNO, zegt dat een milieuzone een van de maatregelen is om een schonere lucht te krijgen. 'Het probleem van slechte luchtkwaliteit kan niet met een enkele maatregel worden opgelost. Welke maatregelen een gemeente kiest, hangt ook af van de stoffen waarvoor een reductie van de concentratie nodig is. Wil je minder stikstof (NOx) dan is een milieuzone niet het meest effectief om in te voeren. Het doet meer voor de vermindering van fijnstof. Maar ook dan moet je om een groot effect te bereiken milieuzones invoeren in combinatie met andere maatregelen. Denk daarbij aan parkeerbeleid, stimuleren van fietsen, OV maatregelen en veranderen van verkeersstromen.'

Effectiviteit
Anne Knol van Milieudefensie zegt dat uit rapporten in het buitenland wel degelijk is bewezen dat milieuzones effectief zijn. 'Milieuzones zijn vooral goed om de concentratie roet te verlagen. Heel relevant voor de gezondheid (roet is een van de meest schadelijke stoffen in de lucht), maar er is geen wettelijke norm voor. Voor fijnstof en stikstofdioxide, waar wel normen voor zijn, doen de zones
relatief weinig. Het is dus echt een gezondheidsmaatregel. "Gezondheidszone" was een beter woord geweest', aldus Anne Knol van Milieudefensie.

Verwarrend
De wijze waarop er nu per gemeenten verschillende soorten milieuzones ontstaan is ook voor milieudefensie verwarrend. Anne Knol: 'Er zijn verschillende verkeersborden, er wordt op verschillende wijze gehandhaafd. Het rijk heeft het jaren laten liggen ondanks herhaaldelijke verzoeken vanuit de gemeenten. Gelukkig gaan ze dat eindelijk oppakken.'

Protest van oldtimers
Liefhebbers van klassiekers vinden dat je geen onderscheid kunt maken alleen op basis van de leeftijd van auto’s. Met een demonstratie waarbij tientallen oldtimers meereden, heeft De Stichting Rotterdamse Klassiekers afgelopen zaterdag geprobeerd om gemeenten op een op een positieve manier van te overtuigen dat er veel zinvollere maatregelen bestaan om de lucht in Nederland schoner te krijgen dan een milieuzone.


Bron AvroTros Radar: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/19-03-2018/wirwar-aan-milieuzones-in-nederland/

 
 
The making of...

 

 
 
   
 
  Studio B AvroTros Radar
 
 
 

Stil: Rijden op de Erasmusbrug
 

 

 

STOP!!! De milieuzone!
 

 

 

Frodo aan het woord

 


 

 

  Download hier de Visie van Stichting Rotterdamse Klassiekers in PDF
 
 
   
 
   
 
  Stichting Rotterdamse Klassiekers presenteert op een ludieke manier, de chaos van alle verschillende milieuzones die in Nederland als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten.
 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Over de Stichting Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB  
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Schorem Haarsnijder & Babier
  Brief Niels aan Pex   The Amazing Stroopwafels
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF (Tip!!)
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Beeldbank & beeld archief
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Save the date
  Brief aan commissie VVD op pad Kom naar de meeting
  Verslag van commissie Open Rotterdam Concours d'elegance
  Links & Rapporten Radio Rijnmond Uitslag meeting
  Motie alternatieven TV Rijnmond Uitslag puzzelrit
  Vijf alternatieven Adem in Rotterdam Verslag van 12 maart 2016
    Elsevier 3 april G4 optocht
  Rotterdamse Klassiekers RTV Utrecht Verslag van 3 april G4 2016
  Milieuzone Rotterdam ZONEmagazine (Tip!!) Media aandacht 2 mei 2016
  Milieuzone Amsterdam   Verslag van 12 maart 2017
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 

SHARE SOCIAL MEDIA

 

 


Teken de petitie !!! Klik »»hier«« en doe mee!