Afschaffen Milieuzone daagt uit tot echte maatregelen!
Datum: 15-01-2020 update: 15-01-2020

13-01-2020 Rotterdam heeft de milieuzone voor personenauto’s afgeschaft. Al sinds de invoering in 2016 waren er felle protesten tegen de invoering van de milieuzone voor personenauto’s op benzine, gas en diesel. Stichting Rotterdamse Klassiekers streed niet alleen tegen de symbolische milieuzone die puur op bouwjaar auto’s weerde uit Rotterdam, maar ook voor echte maatregelen die de luchtkwaliteit zouden verbeteren. Nu de milieuzone is afgeschaft worden Rotterdamse bestuurders uitgedaagd om echte maatregelen te nemen. De Koersnota Schone Lucht is hiermee eindelijk echt een feit, zonder een zinloze milieuzone voor personenauto’s.

De milieuzone in Rotterdam was een makkelijke manier van het toenmalige stadsbestuur in de periode 2014-2018 van Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA om te laten dat er wat aan de luchtkwaliteit zou worden gedaan. Met veel berekeningen en aannames werden argumenten gegeven dat de luchtkwaliteit door de invoering van deze maatregel tot wel 40% zou verbeteren. Deze berekeningen waren voor de oplettende lezer echter eenvoudig te weerleggen en het was ook onzeker of er daadwerkelijk iets zou verbeteren. Experts en rechters hebben dit onderschreven in verschillende rechtszaken.
Het toenmalige stadsbestuur kon met deze maatregel achteroverleunen en zeggen dat ze iets deden ter verbetering van de luchtkwaliteit. De kans die er lag om echt iets te verbeteren en zinvolle maatregelen te nemen verschoof naar de achtergrond. Gelijk met het invoeren van de milieuzone voor personenauto's verlaagde het stadbestuur de parkeertarieven in de gemeentelijke parkeergarages. Er werden zelfs informatieve films gemaakt hoe je het beste met de auto in de stad kon komen en tegen actie tarieven kon parkeren. Tot onze verbazing kwamen er meer en meer cruiseschepen naar Rotterdam. Maar ze deden ook iets aan de luchtkwaliteit, namelijk Rotterdam had een milieuzone. Een mooi excuus om niets meer te doen.

Nu de milieuzone in de afgelopen twee jaar is uitgefaseerd heeft het huidige stadsbestuur een nieuwe uitdaging. De uitdaging is om beter na te denken over waarom de luchtkwaliteit slechter is in Rotterdam dan in andere steden, komt dit nu echt door die paar honderd voorheen geweerde oude auto’s of zit het probleem in die honderdduizenden auto’s die dagelijkse door onze stad heen rijden? Of zijn er andere oorzaken zoals bijvoorbeeld het gebruiken van de 's-Gravendijkwal als doorgaande weg? De diesel schepen aan de wal liggen te ronken? Doordat de doorstroming in de stad niet goed is? Wat is de reden dat mensen niet de fiets pakken? Hoe kunnen we het OV verbeteren? Hoe kunnen we zorgen dat er minder auto’s de stad aan doen? Vragen die zorgen dat je gaat kijken naar de onderliggende gedachte van het probleem en niet zomaar iets of iemand weert, verbied en beboet en dan zeggen, ik doe wat aan gezondere lucht.

Als Rotterdamse Klassiekers staan we achter het stadsbestuur en willen we dan ook de Rotterdamse VVD maar vooral GroenLinks Rotterdam complimenteren met het kiezen voor de nieuwe complexere weg naar schone lucht, maar kiezen voor maatregelen die de luchtkwaliteit echt kan gaan verbeteren.
Wethouder Arno Bonte (GroenLinks) presenteerde een paar maanden geleden De Koersnota Schonere Lucht Rotterdam met 17 punten om de luchtkwaliteit aan te pakken. Wat opvalt is dat er gekeken wordt hoe het totale verkeer verminderd kan worden, er wordt beter gekeken naar oorzaken van de uitstoot. Er wordt beter gekeken hoe knelpunten (zoals de 's-Gravendijkwal en Coolsingel) kunnen worden aangepakt, de Gemeente Rotterdam wil het goede voorbeeld geven en verschoond het eigen wagenpark door middel van elektrische voertuigen en elektrische vuilniswagens. Meer ruimte voor fietsen in de stad. Autoluwer maken van de stad waarvan de Coolsingel een mooi voorbeeld is. Walstroom voor schepen en natuurlijk de nieuwe elektrische stadsbussen van de RET.

Rotterdam tekent Schone Luchtakkoord
Gisteren is het Schone Luchtakkoord (14-01-2020) ondertekend. “Met dit akkoord wordt ook de Rotterdamse luchtkwaliteit beter” licht Bonte toe. “Lucht kent geen gemeentegrenzen. Samenwerken is dan ook noodzakelijk om de luchtkwaliteit te verbeteren. Samen met het Rijk gaan we zorgen voor 50% gezondheidswinst door schone lucht ten opzichte van 2016. Dit betekent dat mensen langer en gezonder en met meer kwaliteit leven”.

Het Schone Lucht Akkoord zet in op een vermindering van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden door wegverkeer, mobiele werktuigen, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Het Schone Luchtakkoord bouwt verder op bestaand beleid, zoals het klimaatakkoord en de stikstofaanpak en sluit aan op de Rotterdamse Koersnota Schone Lucht. Het kent een aantal nieuwe maatregelen. Voor het Schone Lucht Akkoord is door het Rijk €50 miljoen uitgetrokken. Rotterdam investeert €15 miljoenen in schone lucht, onder andere in het stimuleren van schone bouwlogistiek, aanleggen walstoom en oplossen knelpunten vieze lucht.

Het afschaffen van de milieuzone is dus goed nieuws voor iedereen die streeft naar een betere luchtkwaliteit in Rotterdam. Het afschaffen van de milieuzone heeft er toe bijdragen dat politici en beleidsmakers en burgers worden uitgedaagd om echte stappen te nemen en niet de makkelijke weg te kiezen met een symbolische maatregel zoals een symbolische milieuzone.
Wij zijn blij met deze ontwikkelingen en doen- en denken zoals beloofd graag mee.

Achtergrond informatie Koersnota Schone Lucht

Lees hier de Koersnota Schone Lucht 2019-2022 (PDF): https://www.persberichtenrotterdam.nl/uploads/Koesnota%20Schone%20Lucht.pdf 
 

 
Meer informatie & Bronnen:

http://milieuzonerotterdam.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_(gemeente)
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/luchtkwaliteit/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/fietsstad/Fietskoers-2025.pdf
http://milieuzonerotterdam.nl/informatie/de-flop-van-rotterdam.htm
https://nos.nl/artikel/2318429-overheden-lucht-moet-overal-nog-veel-schoner.html
https://www.persberichtenrotterdam.nl/uploads/Koesnota%20Schone%20Lucht.pdf
https://www.persberichtenrotterdam.nl/bericht/3082/Rotterdam-tekent-Schone-Luchtakkoord/ 
https://www.watdoetdegemeente.rotterdam.nl/omissie2019/programmas/verkeer-en-vervoer/verkeer-en-vervoer-ontwik/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/verkeersveiligheid/Verkeersveiligheid-okt-2019.pdf
 
 

 

  Share on Facebook
   
  Share on Twitter
   
   
 

 

 

 

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 

   
 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Over de Stichting Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB  
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Schorem Haarsnijder & Babier
  Brief Niels aan Pex   The Amazing Stroopwafels
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF (Tip!!)
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Beeldbank & beeld archief
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Save the date
  Brief aan commissie VVD op pad Kom naar de meeting
  Verslag van commissie Open Rotterdam Concours d'elegance
  Links & Rapporten Radio Rijnmond Uitslag meeting
  Motie alternatieven TV Rijnmond Uitslag puzzelrit
  Vijf alternatieven Adem in Rotterdam Verslag van 12 maart 2016
    Elsevier 3 april G4 optocht
  Rotterdamse Klassiekers RTV Utrecht Verslag van 3 april G4 2016
  Milieuzone Rotterdam ZONEmagazine (Tip!!) Media aandacht 2 mei 2016
  Milieuzone Amsterdam   Verslag van 12 maart 2017
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 

SHARE SOCIAL MEDIA