Stichting Rotterdamse Klassiekers

Twitter mee met #Milieuzone of #MZnee
 
   
 

Portret. Deel 2 - Kees Jongenburger
Update: 16-03-16 109:03

Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft een aantal persoonlijke portretten verzameld, met hun eigen verhaal. 10 vragen die een kijkje geeft in de persoon achter de klassieker. Foto: Ingmar Timmer
Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers met een vrijwillige donatie.


1) Wie staan er allemaal op de foto, stel je zelf voor?
Mijn naam is Kees Jongenburger. Ik heb een enorme passie voor klassieke auto's en andere klassieke voorwerpen. Ik steek veel tijd, geld en moeite in het herstellen van de oorspronkelijke glorie van dit alles.

2) En bij wat voor auto staan jullie?
We staan hier bij een 1941 Studebaker President. Een auto waar de styling is ontworpen door de beroemde industrieel ontwerper Raymond Loewy, onder andere ook bekend van het ontwerp van de Coca Cola fles, het Shell logo en de Greyhound bus. Deze auto is in 1941 afgeleverd in Washington DC. aan een dealer die veel zaken deed met de Federale overheid. Het model President is het topmodel van dat jaar, naast de Champion en de Commander, met een langere wielbasis, een 8 cilinder lijn motor en een luxe interieur. Deze auto is zo goed als origineel. Alle onderdelen zijn door mij zelf gerestaureerd, van het draaien van nieuwe bussen voor de wielophanging via het vormen en inlassen van plaatwerk voor de carrosserie tot en met het naaiwerk voor de stoffering. Originaliteit staat bij hoog in het vaandel. Zo zal deze auto "6 Volt plus aan de massa" blijven, mijn auto's geen stuur- of rembekrachtiging zien en zeker niet gechopt of verlaagd worden.

3) Waarom nou juist deze auto?
Ik ben met deze grote auto gekomen omdat het gezin van mijn zoon, ook een liefhebber van klassieke auto's, met mij mee wilde rijden. Op dit moment is dit de auto waar ik de meeste liefde en tijd in heb gestoken en die in rijklare toestand is. Hoewel deze auto niet getroffen wordt door de milieuzone heb ik een tweetal kleinere auto's die door deze heilloze regels worden getroffen.

4) Vele waren vandaag aanwezig op de protestrit. Waarom was jij erbij?
Ik was bij deze protest actie aanwezig om mijn ongenoegen te uiten over deze symboolpolitiek. Na de, voor het milieu catastrofale, sloopregeling waarbij goed werkende auto's werden gesloopt en werden vervangen door nieuwe die uiteraard ten koste van een grote milieubelasting werden geproduceerd, en de, voor de ondernemers in de branche, desastreuze houderschaps belasting die velen er toe dwong hun hobby vaarwel te zeggen, is dit een volgende aanslag op de liefhebberij. Gezien het geringe aantal kilometers dat er met deze auto's gereden wordt, en derhalve de geringe last die dit op het milieu legt, is dit een schoolvoorbeeld van symboolpolitiek.
Helaas gaat deze symboolpolitiek over de ruggen van ons liefhebbers van klassiek rijdend erfgoed.

5) Kan jij uitleggen wat nu een milieuzone is, voor die er niets van begrijpen?
Nee, in goede rede is dat niet uit te leggen. Het is een gebied waaromheen de grootste
vervuiling door industrie en havenactiviteiten is toegestaan maar waarbinnen een bepaalde leeftijdscategorie voertuigen is uitgesloten. Het onderscheid wordt dus niet gemaakt op vervuiling op jaarbasis maar op datum van eerste inschrijving en dan ook nog alleen voor voertuigen. Ik mag er dus dagelijks vele kilometers rijden in jij 1 op 7 rijdende auto (Mercedes SLK) van 2004 maar niet met mijn 1 op 20 rijdende klassieker (2CV). Dat is niet uit te leggen als je rationeel blijft maar alleen als je politiek bedrijft ten koste van een kleine groep liefhebbers.

6) Wat heeft de milieuzone voor jou persoonlijk als consequenties?
Ik woon niet in de Rotterdamse zone en mijn auto's staan er ook niet gestald. Het enige moment dat het mij trof is toen ik een verzoek kreeg om deze zomer voor een bruiloft te rijden en ik het bruidpaar moest teleurstellen.

7) Waarom raakt het jullie zo?
Dit raakt mij zo vanwege de zinloze willekeur, de symboolpolitiek en het irrationele er van. Verder ben ik bang dat er nog meer gemeenten dit soort zoneringen zou willen invoeren, allemaal met hun eigen irrationele variaties wat betreft toelating.

8) Wat zou je graag tegen de Wethouder willen zeggen?
Beste wethouder, ik begrijp dat u niet alles kunt weten of alles kunt begrijpen. Dat technisch/wetenschappelijke zaken vaak moeilijk te begrijpen zijn. U bent dus afhankelijk van adviseurs. Kies uw adviseurs zorgvuldig. Kies er meerderen, kies er uit verschillende politieke hoeken en vraag contraexpertise aan en baseer uw besluiten op goede gegevens. Kijk daarbij ook naar de schade die u uw bewoners aandoet, ook de kleine groepen.

9) Hoe zie jij de toekomst?
Helaas zal Rotterdam het in de toekomst moeten stellen zonder al dit fraais. Ook ben ik bang dat voor een aantal liefhebbers de hobby door toedoen van dit stadsbestuur zal moeten eindigen. Als dit al op goede rationele gronden was gebaseerd zou het al erg genoeg zijn maar helaas zijn de argumenten volledig gefabriceerd.

10) Heb je nog iets aan te vullen of wil je nog wat anders zeggen?
Het was me een waar genoegen om de Coolsingel volledig vast te zien staan met prachtige klassiekers met zo veel enthousiaste mensen op het trottoir. Helaas was dit voor hen de laatste kans om zoveel moois te zien in hun eigen stad

Met vriendelijke groeten,
Kees Jongenburger.

Wil je ook je persoonlijke verhaal vertellen? Mail de redactie op frank@milieuzonerotterdam.nl

 

 

 

 
Deel 1
Ton & Teunie Roos
Lees hier hun verhaal

 

Deel 2
Kees Jongenburger
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 3
Peet en zijn hond
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 4
Daut Ahmetaj
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 5
Joris & Jacqueline
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 6
Jan Brandt
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 7
Bakbrommer Wout
Lees hier zijn verhaal

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Uitslag puzzelrit
    TV Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA