Stichting Rotterdamse Klassiekers

Twitter mee met #Milieuzone of #MZnee
 
   
 

Portret. Deel 3 - Peet & hond
Update: 16-03-16 109:03

Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft een aantal persoonlijke portretten verzameld, met hun eigen verhaal. 10 vragen die een kijkje geeft in de persoon achter de klassieker. Foto: Ingmar Timmer
Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers met een vrijwillige donatie.


1) Wie staan er allemaal op de foto, stel je zelf voor?
Op deze geweldige foto van Ingmar Timmer zie je mij (Peet) en mijn hond. De tekst op de auto: “Duurzaam = Elke auto Oldtimer laten worden”.

2) En bij wat voor auto staan jullie?
We zitten op/in een Simca 1501 Special uit 1973.

3) Waarom nou juist deze auto?
Tot een tijdje terug reden we nog rond in een prachtige Ford Transit panelvan uit 1982, maar die moest noodgedwongen weg omdat deze niet meer welkom is in de binnenstad van Rotterdam, waar ik met mijn vriendin, kind en hond woon. De Simca is wel welkom omdat deze meer dan 40 jaar oud is, dus hebben we de bus geruild voor deze auto.

4) Vele waren vandaag aanwezig op de protestrit. Waarom was jij erbij?
Vanwege deze oneerlijke regelgeving was ik afgelopen zaterdag te vinden in de binnenstad om mijn onvrede middels getoeter kenbaar te maken. Schonere lucht voor alle Rotterdammers is natuurlijk een heel goed doel, maar zo oneerlijk als de milieuzone nu is, zo nutteloos is deze ook. Want dat kleine deel aan verkeer dat nu geweerd wordt door de gemeente kan niet zorgen voor een zo grote verbetering van de luchtkwaliteit als nu wordt voorgespiegeld door Pex en zijn kornuiten. Als de gemeente zich zo’n zorgen maakt om onze longen, waarom wordt er dan een vergunning afgegeven voor een tweede kolencentrale in plaats van een windmolenpark? Waarom rijdt de gemeente dan niet in 100% elektrische voertuigen in plaats van diesels?

5) Kan jij uitleggen wat nu een milieuzone is, voor die er niets van begrijpen?
Een milieuzone is een gebied, aangewezen door de lokale overheid, waar op basis van ongefundeerde aannames een deel van de bewoners wordt gedwongen afstand te nemen van hun geliefde voertuigen. Naar de buitenwereld toe wordt door de wethouder Pex L. gecommuniceerd dat dit is om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar dat is natuurlijk flauwe kul. Want als dat het doel was, zouden de auto’s geweerd worden op basis van vervuiling, niet op basis van Datum Eerste Toelating. Een nieuwe auto kan meer uitstoten dan een oude auto, dit heeft te maken met het type motor en niet te vergeten het aantal kilometers dat men met een auto rijdt. Een Hummer die dag in dag uit door het centrum rijdt vervuilt bijvoorbeeld meer dan een 2CV die vier keer per jaar uit de stalling wordt gehaald om naar een clubdag buiten de stad te rijden. Of wat te denken van de schepen die op bunkerolie dwars door die milieuzone mogen varen? Of de dampen die vanuit de petrochemische industrie dagelijks over Rotterdam waaien? Of de gemeente die stroom afneemt van E-on, een van de meest vervuilende energieleveranciers in ons land? Die veroorzaken zoveel meer luchtverontreiniging dan alle auto’s bij elkaar, jong en oud…

6) Wat heeft de milieuzone voor jou persoonlijk als consequenties?
De invoering van deze zone heeft ervoor gezorgd dat ik nu niet meer rond kan rijden in mijn leuke Ford Transit busje en dat ik nu een camper moet huren als ik op vakantie wil met mijn gezinnetje. De spontane weekendjes weg vergen nu dus ineens veel meer planning, geregel en geld.

7) Waarom raakt het jullie zo?
De oneerlijkheid raakt mij het meest, de wethouder laat het lijken alsof de luchtvervuiling door een klein groepje mensen wordt veroorzaakt terwijl er veel grotere vervuilers vrij spel krijgen.

8) Wat zou je graag tegen de Wethouder willen zeggen?
Pex, je gegoochel met cijfers komt bij mij over als moedwillig fraude plegen, wees eerlijk naar de bewoners van de stad die jij moet besturen of “pleur lekker op” zoals onze burgemeester zou zeggen.

9) Hoe zie jij de toekomst?
Ik zie de toekomst positief tegemoet, ik geloof niet dat de milieuzone lang stand kan houden. In tegenstelling tot Pex komen de mensen van Stichting Rotterdamse Klassiekers en andere partijen die tegen de milieuzone zijn wél met feiten aan tafel en niet met aannames. Daaruit blijkt nu al dat de milieuzone nauwelijks tot geen effect heeft. Ik hoop dat de rechtelijke machten dat ook zien.

10) Heb je nog iets aan te vullen of wil je nog wat anders zeggen?
Een beter milieu begint bij jezelf. Dus gemeente Rotterdam, geef het goede voorbeeld en laat zien wat duurzaam is!

Wil je ook je persoonlijke verhaal vertellen? Mail de redactie op frank@milieuzonerotterdam.nl

 

 

 

 
Deel 1
Ton & Teunie Roos
Lees hier hun verhaal

 

Deel 2
Kees Jongenburger
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 3
Peet en zijn hond
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 4
Daut Ahmetaj
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 5
Joris & Jacqueline
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 6
Jan Brandt
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 7
Bakbrommer Wout
Lees hier zijn verhaal

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Uitslag puzzelrit
    TV Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA