Stichting Rotterdamse Klassiekers

Twitter mee met #Milieuzone of #MZnee
 
   
 

Portret. Deel 5 - Joris & Jacqueline
Update: 21-03-16 109:03

Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft een aantal persoonlijke portretten verzameld, met hun eigen verhaal. 10 vragen die een kijkje geeft in de persoon achter de klassieker. Foto: Ingmar Timmer
Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers met een vrijwillige donatie.


1) Wie staan er allemaal op de foto, stel je zelf voor?
Op de foto staan mijn vriendin Jacqueline Fuijkschot, Cérise (mijn vier’tje) en Ik zelf natuurlijk, Joris Rockx.

2) En bij wat voor auto staan jullie?
Mijn auto is een Renault 4-F6 uit 1983 op lpg: 800 kg, 845 cc, 35 pk zonder airco, stoelverwarming of van binnenuit verstelbare buitenspiegels.

3) Waarom nou juist deze auto?
Eigenlijk per ongeluk. Toen ik 3,5 jaar geleden mijn werkplaats moest verhuizen van een kunstenaars initiatief in het centrum (en 5 minuten fietsen van huis) naar een loods aan de rand van de stad bij IJsselmonde werd fietsen te ver. Bovendien had ik toen niet langer de beschikking over een gedeelde bestelbus. Ik had toen al ruim 20 jaar mijn rijbewijs maar voor het eerst had ik nu een eigen auto nodig. Om bij mijn werkplaats te komen en om gereedschap, materiaal en gereed werk te vervoeren. Ik heb niet veel geld dus de auto moest voordelig zijn in aanschaf en gebruik. En natuurlijk mooi zijn. Ik vind eigenlijk alleen klassiekers mooi, ergens tot het moment dat bumpers van plastic werden. Ik dacht in eerste instantie aan een Volkswagen T2 of T3 bestelbus of pick up. Ik vond er echter geen die ik me kon veroorloven. Dus toen een vriend zijn Renault 4 bestelauto voor een schappelijke prijs wilde verkopen besloot ik die over te nemen. Eigenlijk als tussenoplossing omdat ik hem te klein vond. Er bleek echter verrassend veel in te kunnen. Beamer-behuizingen, benodigd gereedschap en materiaal om een videoscherm aan het stadhuis te bevestigen voor het project ‘Eerbetoon aan een Avenue’ http://www.sculptureinternationalrotterdam.nl/agenda/eerbetoon-aan-een-avenue-2014  ging allemaal in één rit mee.

Ook de katheder die ik had ontworpen en gemaakt voor de opening van het Centraal Station paste er met gemak in https://dl.dropboxusercontent.com/u/50768675/CS-catheder.jpg Dankzij de girafon kon ik eenvoudig lengtes hout en staal halen en dankzij de trekhaak kon ik ook grotere objecten vervoeren. Alleen het vervoeren van plaatmateriaal was een probleem maar daarvoor heb ik inmiddels een aluminium imperiaal gelast waardoor dat nu ook tot de mogelijkheden behoort. Het kleine 4’tje blijkt dus gewoon te volstaan. Daarbij voelt rijden in deze auto altijd een beetje als op vakantie gaan.

4) Vele waren vandaag aanwezig op de protestrit. Waarom was jij erbij?
Ik was erbij omdat ik in de milieuzone woon en een auto heb die de zone niet in mag. Bovendien moet ik voor mijn werk af en toe met mijn auto in de stad zijn. Verder zijn de luchtkwaliteit en de gezondheid van Rotterdammers er niet bij gebaat als mijn auto gesloopt wordt. Ik heb een heel klein licht auto’tje op lpg. Als ik mijn auto voor de slooppremie van 1000 euro zou laten slopen en met dat geld een dieselbus uit 2001 aanschaf die de milieuzone wel in mag vervuil ik de lucht veel meer dan ik nu doe en heb ik een auto die veel schadelijker is voor de gezondheid dan mijn huidige auto.

5) Kan jij uitleggen wat nu een milieuzone is, voor die er niets van begrijpen?
Een milieuzone is een kostbare maatregel die het moet doen lijken alsof politici hard werken aan de luchtkwaliteit. Daarmee moet onder andere een bouwstop als sanctie vanuit Europa worden voorkomen. Deze maatregel treft een relatief kleine groep: Mensen met een smalle beurs en mensen met een hobby die vaak al decennia lang hun auto koesteren. Bij het publiek klinkt zo’n maatregel als een kordate stap maar uit studies naar de umweltzones in Duitsland is gebleken dat een dergelijke maatregel geen significant resultaat geeft. En daar is de milieuzone nota bene gestoeld op de daadwerkelijke uitstoot en niet op de DET (leeftijd) van een auto. Deze symboolpolitiek leidt ertoe dat er geen maatregelen worden genomen die daadwerkelijk resultaat zouden boeken maar die de economie zouden schaden.

6) Wat heeft de milieuzone voor jou persoonlijk als consequenties?
Op dit moment betekent de milieuzone vooral dat ik ontzettend veel tijd kwijt ben. Ik heb de laatste 12 maanden vele uren gestoken in het volgen van de besluitvorming en pogingen daar invloed op uit te oefenen. Ook interviews, fotosessies en publicaties op bijvoorbeeld Facebook om de beeldvorming bij het publiek te corrigeren hebben veel tijd gekost. Daarnaast hebben ook het lezen van onderzoeken en publicaties en het opstellen en toelichten van een uitvoerig en onderbouwd bezwaarschrift veel tijd gekost.
Als het bezwaarschrift niets oplevert zal ik op 1 mei een eerst boete krijgen van 90 euro en wordt bovendien mijn parkeervergunning ingetrokken. De boete zal ik bij de rechter gaan aanvechten wat ook weer tijd zal kosten. Op 2 mei zal ik vervolgens als ondernemer met een smalle beurs een aflaatbrief aanvragen. Ik verwacht de langdurige ontheffing te zullen krijgen maar de kosten van de aanvraag bedragen jaarlijks 178,20. Of deze nu wordt toegekend of niet.

7) Waarom raakt het jullie zo?
Ik heb de auto nodig voor mijn werk maar ik kan me geen nieuwere veroorloven, zowel qua aanschaf als qua vaste lasten en in gebruik. Bovendien is deze auto zo eenvoudig gebouwd dat ik reparaties zelf kan uitvoeren wat kosten bij een garage bespaart.

8) Wat zou je graag tegen de Wethouder willen zeggen?
Ik zou de wethouder willen aanraden serieus te overwegen om te emigreren naar een onbewoond eiland in de Stille Zuidzee waar hij de wereld niet langer tot last kan zijn met zijn ongefundeerde hersenspinsels.

9) Hoe zie jij de toekomst?
Ik blijf hoopvol dat de maatregel wordt teruggedraaid. Het protest dat ik ruim een jaar geleden begon wordt inmiddels steeds luider en beter onderbouwd. De publieke opinie begint langzaamaan te kantelen. Ik hoop dat juristen gehakt maken van de milieuzone of nog mooier, dat politici over hun eigen schaduw heen stappen en de milieuzones terugdraaien.
Zo niet, dan word ik nodeloos op extra kosten gejaagd. Maar ik blijf hoe dan ook rijden.

10) Heb je nog iets aan te vullen of wil je nog wat anders zeggen?
Ik heb hierboven eigenlijk alles wel gezegd.

Wil je ook je persoonlijke verhaal vertellen? Mail de redactie op frank@milieuzonerotterdam.nl

 

 

 

 
Deel 1
Ton & Teunie Roos
Lees hier hun verhaal

 

Deel 2
Kees Jongenburger
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 3
Peet en zijn hond
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 4
Daut Ahmetaj
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 5
Joris & Jacqueline
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 6
Jan Brandt
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 7
Bakbrommer Wout
Lees hier zijn verhaal

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Uitslag puzzelrit
    TV Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA