Stichting Rotterdamse Klassiekers

Twitter mee met #Milieuzone of #MZnee
 
   
 

Portret. Deel 6 - Jan Brandt
Update: 23-03-16 22:26

Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft een aantal persoonlijke portretten verzameld, met hun eigen verhaal. 10 vragen die een kijkje geeft in de persoon achter de klassieker. Foto: Ingmar Timmer
Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers met een vrijwillige donatie.


1) Wie staan er allemaal op de foto, stel je zelf voor?
Mijn naam is Jan Brandt, ik ben 54 jaar en ik woon in Dordrecht. Ik was één jaar oud toen mijn vader voor zijn werk (Drukkerij) en zijn gezin zijn eerste Eend aanschafte, een tweedehands donkerblauwe 1958 12 pk Ribbelkap "Waltzing Mathilda" genaamd. Hierna volgden er nog vier andere Eendjes tot mijn vader op 82 jarige leeftijd overleed. Ik heb heel mijn leven tot op de dag van vandaag heel gelukkig in Eenden mogen doorbrengen. Eerst tot mijn 18e levensjaar op de achterbank bij Pa en na het halen van mijn rijbewijs op de voorbank in mijn eigen Eend.
Mijn eerste eigen Eend was tevens de derde Eend van Pa....een 1969 18pk'tje welke ik van Pa op mijn 18e verjaardag met 150 000 kilometer op de teller als "goed doorleefd gebakkie" cadeau kreeg "om mee te spelen" toen hij zijn inmiddels vierde Eend, een prachtige fonkelnieuwe blauwe 2CV6 club 1979, aanschafte. Die derde Eend van Pa, mijn eerste Eend dus.....die staat, nu inmiddels strak gerestaureerd, nog steeds dapper en immer rijklaar in mijn garage naast die andere zachtdeindende schoonheid, mijn heilige gele Besteleendje. Ik heb naast deze twee Eendjes nog vele, vele andere Eend en Eend-achtigen gehad en ik ben uiteraard lid van een paar Eendenclubs....waaronder natuurlijk het fameuze Eendenei te Rotterdam! Ofwel....het "Eendgevoel" gaat diep, heel diep!!!

2) En bij wat voor auto staan jullie?
Deze Eend, genaamd "De Kleine Beer" is een Citroen AZU 250, een zogenaamde "kleine Besteleend", bouwjaar 1977, uitgerust met een piepkleine ozo smeuige en plezant controversieel hoogtoerende (435 cc/ 24pk bij 6750 tpm!!) luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. De knalgele uitmonstering van dit Besteleendje is overigens gewoon haar originele fabriek af-kleurtje...Jaune Cedrat!

3) Waarom nou juist deze auto?
Deze Besteleend heeft ooit langgeleden samen met zijn grote broer "De Grote Beer" , een oranje AK350, een zogenaamd "grote" Besteleend (602cc en een 30cm langer bestelhok), dienst gedaan als werkauto voor een timmerbedrijf in Berkel en Rodenrijs tot "het setje" door leden van het EendenEi net op tijd van een trieste gang naar de sloop werd gered. Een jaar later (inmiddels alweer 28 jaar geleden) mocht ik mijzelve de trotse eigenaar noemen van "de beste Eend die ik ooit heb gehad en tevens waarschijnlijk ook wel de beste Eend die ik ooit zal hebben". Naast het feit dat dit BestelEendje natuurlijk ozo praktisch en handig is " in de dagelijkse omgang"... is zij ook een heel vriendelijk en zacht voiture'tje en ondanks het zeer beperkte motorvermogen op een onbeholpen vreemd schattige manier toch verbazingwekkend comfortabel. Elke keer weer als ik met haar het ruime asfalt-sop kies, prijs ik de dag dat zij de mijne is geworden...danwel..ik de hare!!

4) Vele waren vandaag aanwezig op de protestrit. Waarom was jij erbij?
Uit solidariteit....om iets te doen voor mijn mede "oud ijzer bezitters/liefhebbers" die door dit, te zot voor woorden, milieuzone-gedoe zo nodeloos pijnlijk getroffen worden! Oh ja....en achteraf gezien, ook al was de reden van dit youngtimer/klassieke samenzijn wellicht niet zo'n leuke, natuurlijk vanwege het hoge gezelligheids en pleziergehalte van dit...eh...evenement. Volgend jaar weer? Ter viering van een milieuzone-vrij Rotterdam...en omstreken???

5) Kan jij uitleggen wat nu een milieuzone is, voor die er niets van begrijpen?
Een milieuzone is, naar mijn bescheiden mening, een "symboolpolitiek populistisch gedrocht" waarmee enkele "ongetwijfeld goedbedoelende milieu-dwaalgeesten onder ons " middels het uit de binnensteden verdrijven van een hele kleine, maar wel zeer opvallende (klassiekere auto's zijn nu eenmaal door hun zeldzaamheid een opvallende verschijning!) groep automobielen een gezonder klimaat denken te verkrijgen. Het is echter allang een bewezen feit dat de negatieve bijdrage van "youngtimer en klassiek Oud ijzer" aan het leefmilieu te verwaarlozen is, vanwege het feit dat het hier gaat om, t.o.v. totale wagenpark in Nederland, een procentueel hele kleine groep automobielen, waar ook nog eens zeer spaarzaam/selectief mee gereden wordt. .

6) Wat heeft de milieuzone voor jou persoonlijk als consequenties?
Voor mij in principe niets, want mijn 1969 18pk'tje zit vanwege z'n 46 jaren al aan de veilige kant van de Milieuzone-grens en mijn Besteleendje is volgend jaar zomaar opeens wel..eh..."schoon" (???) omdat deze dan ook 40 wordt..en...ik kom zelden in het gedeelte van Rotterdam dat nu binnen die milieuzone ligt.......Maarre...voor mijn "geestelijk gemoed" echter.....Grrrrrr....kan ik me mateloos opwinden over dit soort van "zonder ook maar enige kennis van zaken geponeerde symbolistische heilige milieubonen onzin".....Als je echt iets aan het milieu wil doen, doe het dan goed en functioneel...en leg je er bij neer dat sommige maatregelen gewoon simpelweg niet werken!!!

7) Waarom raakt het jullie zo?
Ik moet er niet aan denken dat ik, voor zo'n stomme reden nog wel, "de Eend van Pa" danwel mijn heilige Besteleendje....zomaar ergens ver weg in een schuur in Brabant zou moeten "neerdonderen".....aarrgghhh, laat de pillen maar komen!!!Oh...enne..overigens, niets mis met Brabant, hoor!!! Het bezitten van een klassieke auto heeft niets maar dan ook echt helemaal niets te maken met "lekker goeiekoop...schijt aan het milieu...veel kilometers maken" maar alles met de EMOTIE van het bezit van zo'n auto!!!
Je bent gewoon, in voor en tegenspoed, vaak tegen beter weten in, helemaal wezenloos van zo'n ding...enne..het tot "het eind der tijden and beyond" aan de gang te houden van zo'n blikken oudje....is bepaaldelijk niet gemakkelijk (veel sleutelen) en zeker niet goedkoop!! .

8) Wat zou je graag tegen de Wethouder willen zeggen?
Beste wethouder, weest een wijs man en weest tevens een held, een politieke held.....laat de gewijzigde/juiste inzichten zegenvieren en laat toch varen, over de Nieuwe waterweg, die nodeloos pijnlijke en milieu-heilloze milieuzone-plannen. Het lokale milieu zal er niet door verbeteren, DAT is allang een vaststaand feit!! Het enige effect wat met dit milieuzone-gedoe gesorteerd wordt is een zwaar verslechterd "geestelijk klimaat"!!

9) Hoe zie jij de toekomst?
Beste wethouder, zogezegd, kom tot inkeer maar blijf toch vooral, na het nemen van die enige juiste beslissing, zitten waar je zit. Trek niet "je conclusies" en blijf lekker, net zoals de meeste van deze klassieker-bezitters, door de week op je fietsje naar kantoor gaan.....koop vervolgens een leuke ouwe Eend....misschien toch maar niet zo'n exotisch en traag 18'pktje danwel Viertje, maar een leuk (relatief) rap Zesje met schijfremmen (en wie weet zelfs wel eend(t)je met een heuse katalisator!!!) uit het, per 1 Mei aanstaande, stoute en foute bouwjaar van 1985.....Wordt lid van het EendenEi, en ontdek in het kader van dat "Vet verenigt" de geneugten van het sleutelen aan... en....het voor de EIGEN voordeur hebben staan van zo'n "groots blikken bezit"... en als klap op de milieu-vuurpijl rij je zo nu en dan, in het weekend, trots en plezant een rondje om de kerk in de, door U voorgestelde heuse ozo rustieke en kraakschone ......eerste (Rotterdamse) “Klassiekerzone"!!!!.

10) Heb je nog iets aan te vullen of wil je nog wat anders zeggen?
 

Wil je ook je persoonlijke verhaal vertellen? Mail de redactie op frank@milieuzonerotterdam.nl

 

 

 

 
Deel 1
Ton & Teunie Roos
Lees hier hun verhaal

 

Deel 2
Kees Jongenburger
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 3
Peet en zijn hond
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 4
Daut Ahmetaj
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 5
Joris & Jacqueline
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 6
Jan Brandt
Lees hier zijn verhaal
 

Deel 7
Bakbrommer Wout
Lees hier zijn verhaal

 

 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Links & Rapporten Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB Portret. Deel 8
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Portret. Deel 9
  Brief Niels aan Pex Stap 9: 3 april G4 optocht Portret. Deel 10
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Save the date
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Kom naar de meeting
    VVD op pad Concours d'elegance
    Open Rotterdam Uitslag meeting
    Radio Rijnmond Uitslag puzzelrit
    TV Rijnmond Verslag van 12 maart 2016
  Rotterdamse Klassiekers Adem in Rotterdam  
  Milieuzone Rotterdam Elsevier  
  Milieuzone Amsterdam RTV Utrecht  
       
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 
 

SHARE SOCIAL MEDIA