Vijf Alternatieven voor de Rotterdamse Milieuzone
 

5 Alternatieven voor de Rotterdamse Milieuzone
Datum: 08-08-2017 update: --

Vijf Alternatieven voor de Rotterdamse Milieuzone
Stichting Rotterdamse Klassiekers organiseerde op zondag 12 maart 2017 een grote Co2 neutrale protestrit in Rotterdam en Schiedam. Net als op 12 maart vorig jaar worden er weer honderden liefhebbers met hun klassieke auto’s, brommers, kampeervoertuigen, oude vrachtauto's en andere youngtimers en oldtimers verwacht. Organisator Stichting Rotterdamse Klassiekers is voor schone lucht maar zet zich in tegen de oneerlijke en symbolische milieuzone in havenstad Rotterdam.

Speciaal voor de rit heeft de Stichting Rotterdamse Klassiekers symbolisch de Co2 uitstoot afgekocht voor alle deelnemers. Wij begrijpen dat onze auto's iets uitstoten. Maar naar goed voorbeeld van de gemeente Rotterdam en andere instellingen kopen wij onze Co2 uitstoot af. Daarom kunnen wij een Co2 neutraal evenement aanbieden. De afkoop heeft plaatsgevonden bij een grote gecertificeerde Nederlandse instelling.

Stichting Rotterdamse Klassiekers is niet domweg pro autorijden. Ze oppert ideeën hoe de luchtkwaliteit in Rotterdam beter zou kunnen worden. Ook geeft zij de gemeente Rotterdam gegronde kritiek op de oneerlijke en kostbare onlogica van haar huidige milieuzonebeleid. Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft Wethouder Langenberg in januari 2016 in een persoonlijk overleg aangeboden mee te denken en mee te werken over de invoering van een effectieve en gedragen milieuzone. Wij hebben onze kennis, expertise en netwerk geheel vrijblijvend ter beschikking gesteld. Helaas heeft de wethouder dit aanbod ter plekke afgeslagen. De trots voor onze stad Rotterdam heeft zich in de loop van het jaar ontwikkeld tot verbazing en voor sommige van onze leden zelfs tot schaamte. Hoe kan een stadsbestuur op basis van non-argumenten deze milieuzone in de lucht houden.

Tijdens de protestrit op 12 maart 2016 waren er bijna 900 voertuigen aanwezig. Het was een groot succes en de zonnige dag verliep zonder problemen. Vele Rotterdammers stonden met hun duimen in de lucht langs de route. Op zondag 3 april 2016 was er een groot aantal deelnemende voertuigen tijdens de zeer succesvolle G4 rit langs alle grote steden. Met als eindpunt het Malieveld in Den Haag.

Stichting Rotterdamse Klassiekers hoopt gemeenten die een milieuzone overwegen er op een positieve manier van te overtuigen dat er veel zinvollere maatregelen bestaan om de lucht in Nederland schoner te krijgen. Hieronder vindt u een aantal suggesties en oplossingsrichtingen voor eerlijke maatregelen die wij de gemeente Rotterdam voor willen leggen. Stichting Rotterdamse Klassiekers staat open voor deze discussie en deelt graag haar opgedane expertise op dit gebied.


1) Cities for People
Naar voorbeeld van Jan Gehl: een autovrije/ autoluwe binnenstad: zoals dit bijvoorbeeld in Maastricht al is gedaan. Delen van binnenstad autovrij maken (Meent, Pannekoekstraat e.o, Witte de With straat, Karel Doormanstraat, Schouwburgplein) en deze straten terug geven aan de mensen! Dit heeft een enorme impact op de kwaliteit van deze straten zoals steden waar dit al gebeurd is bewijzen. Mensen in rijdende auto’s gaan geen winkels in, passerende wandelaars wel.
Auto’s van bezoekers kunnen buiten deze zones, in de bestaande lege garages van de Gemeente Rotterdam, parkeren. De binnenstad moet minder aantrekkelijk worden gemaakt voor auto’s: parkeergarages in deze zones afsluiten en alleen verhuren aan bewoners en winkeliers, hiermee verdwijnen de auto’s vrijwel volledig uit het straatbeeld.


2) Bewustwording en Gedragsverandering
Bewustwording creëren onder bezoekers en bewoners: met een positieve benadering kom je verder en zet je de weg in naar echte duurzaamheid. Zie hierboven 1+1 = 3: Weet wat je doet. De nu ingevoerde milieuzone is schijnduurzaamheid: hierdoor komt er geen oplossing maar wordt het echte probleem verbloemd . 99% van de bestuurders denken dat ze een schone auto hebben en zijn er niet van doordrongen dat ze met hun auto de luchtkwaliteit beïnvloeden. (Een moderne diesel is net zo vervuilend als een oude auto, en een elektrische auto is uiteindelijk lang niet zo schoon als men doet voorkomen - dit kunnen wij toelichten met de nodige wetenschappelijke artikelen)


3) Auto’s zitten in het DNA van de stad, dat moet anders
Rotterdam is na de oorlog gebouwd voor de auto! Parkeren zit in het DNA van de stad, dit blijkt uit de hele stedenbouwkundige opzet en de grote hoeveelheid brede doorgangswegen in de stad en de grote hoeveel parkeergarages. Er moet een aanpassing komen in de stedenbouwkundige en verkeerskundige opzet waarbij het minder aantrekkelijk wordt je door de stad te bewegen met de auto. (‘s Gravendijkwal/ Schieweg/ Dordtselaan en dergelijke niet opzetten als doorgaande routes) Dit is een proces waar een lange adem voor nodig is met als (uiteindelijk) gevolg dat ook bewoners eerder kiezen voor alternatieve vervoermiddelen. Pakeerbeleid van de gemeente Rotterdam bij kantoren en bedrijven moet worden heroverwogen. Rotterdam wordt drukker, de dichtheid hoger, dus moet men de parkeereis drastisch naar beneden bijstellen. Woon en werk je in de stad, dan heb je geen auto nodig om naar je werk te gaan, kom je van buiten de stad: parkeren op de (gratis) P+R buiten de stad. Hiermee voorkom je de dagelijkse in- en uittocht van forenzen.


4) Inzetten op (schoon) openbaar vervoer
Openbaar vervoer moet worden gestimuleerd. Openbaar vervoer op LPG of (echt) groene stroom (diesel stadsbussen moeten uit de stad verdwijnen). Taxi’s, bezorgdiensten, vuil ophaaldiensten,en dergelijke op schone brandstof inclusief bevoorrading grote winkelketens.


5) Inzetten op schone haven en industrie en andere bronnen
Kijk vooral niet alleen naar auto’s. Veel luchtvervuiling is afkomstig van andere bronnen zoals industrie, scheepvaart, hout gestookte kachels, klimaatinstallaties van gebouwen, vliegverkeer (uitbreiding vliegveld ligt op de loer) en cruiseschepen.

 

Lees ook:
Motie ‘Alternatieven voor de Rotterdamse milieuzone’

 

 

 
   
 
  Foto: Motie en 5 alternatieven
   
 
  Foto: Overhandiging aan de wethouder
 

 

   
   
   
   
 
       
  Home PROTEST Portret. Deel 1
  Informatie Stap 1: Deel je verhaal Portret. Deel 2
  Over de Stichting Stap 2: Teken de petitie Portret. Deel 3
  Contact Stap 3: Klacht indienen Portret. Deel 4
    Stap 4: Deel de Flyers Portret. Deel 5
  STICHTING Stap 5: Auto Flyers Portret. Deel 6
  Epistel Frank Stap 6: Twitter er op los Portret. Deel 7
  Open brief aan Pex Stap 7: Volg ons op FB  
  Betoog Sjoerd aan Pex Stap 8: Vrijwillige donatie Schorem Haarsnijder & Babier
  Brief Niels aan Pex   The Amazing Stroopwafels
  Oldtimer is duurzaam    
  Brandbrief V2 MILIEUZONE ARCHIEF (Tip!!)
  Wagenparkscan 2015 Garage Hamer Beeldbank & beeld archief
  Resultaten Grafiek SBS6 HvN Save the date
  Brief aan commissie VVD op pad Kom naar de meeting
  Verslag van commissie Open Rotterdam Concours d'elegance
  Links & Rapporten Radio Rijnmond Uitslag meeting
  Motie alternatieven TV Rijnmond Uitslag puzzelrit
  Vijf alternatieven Adem in Rotterdam Verslag van 12 maart 2016
    Elsevier 3 april G4 optocht
  Rotterdamse Klassiekers RTV Utrecht Verslag van 3 april G4 2016
  Milieuzone Rotterdam ZONEmagazine (Tip!!) Media aandacht 2 mei 2016
  Milieuzone Amsterdam   Verslag van 12 maart 2017
 

DEZE AUTO'S GAAN DE STRIJD AAN

     
Auto 1 t/m 20 Auto  81 t/m 100 Auto 161 t/m 180
Auto 21 t/m 40 Auto 101 t/m 120 Auto 181 t/m 200
Auto 41 t/m 60 Auto 121 t/m 140 Auto 201 t/m 220
Auto  61 t/m 80 Auto 141 t/m 160 Auto 221 t/m 240
     
     

Steun de Stichting Rotterdamse Klassiekers
met een vrijwillige donatie.

 

SHARE SOCIAL MEDIA

 

 


Teken de petitie !!! Klik »»hier«« en doe mee!